نکات بهداشتی درباره کثیف‌ترین چیزی که در دست دارید!

ما آن را در همه جا با خود حمل می‌کنیم حتی با خود داخل رختخواب و دستشویی نیز می‌بریم و برای بسیاری از مردم اولین چیزی است که در صبح می‌بینند. بیش از ۹۰ درصد از مردم جهان گوشی تلفن همراه دارند یا از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه، بسیاری از ما نمی‌توانیم کار‌های مان را بدون آن مدیریت کنیم.

به نقل از کانورسیشن، با این وجود، نگرانی‌های زیادی در حوزه سلامت در مورد استفاده از گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد از جمله مواردی مانند ایجاد حواس پرتی در حین رانندگی، تاثیرات احتمالی فرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی یا این که چقدر می‌توانند اعتیادآور باشند. خطر عفونت میکروبی از طریق گوشی تلفن همراه شما بسیار کم‌تر قابل درک است، اما خطری بسیار واقعی است.

نتیجه نظرسنجی‌ای در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد که اکثر مردم در بریتانیا از گوشی‌های تلفن همراه خود در توالت استفاده می‌کنند. بنابراین، جای تعجب نیست که تحقیقات نشان داده اند گوشی‌های تلفن همراه ما کثیف‌تر از صندلی توالت فرنگی هستند. ما گوش‌های تلفن همراه خود را به کودکان می‌دهیم تا با آن بازی کنند. ما هم چنین هنگام استفاده از گوشی تلفن همراه مان غذا می‌خوریم و آن را روی سطوح کثیف قرار می‌دهیم. تمام این موارد می‌توانند باعث ورود میکروب‌ها به بدن شما شوند.

تخمین زده می‌شود که افراد صد‌ها یا هزاران بار در روز گوشی‌های تلفن همراه خود را لمس می‌کنند. در حالی که بسیاری از ما بعد از رفتن به حمام، آشپزی، نظافت یا باغبانی دست‌های خود را به طور مرتب می‌شوییم احتمال اینکه پس از دست زدن به گوشی‌های تلفن همراه دست‌های مان را بشوییم بسیار کم‌تر است. با این وجود، با توجه به این که گوشی‌های تلفن همراه تا چه اندازه انزجارآور و آلوده به میکروب هستند شاید وقت آن رسیده که بیش‌تر در مورد بهداشت تلفن همراه مان فکر کنیم.

میکروب ها، باکتری ها، ویروس‌ها

دست‌ها همیشه باکتری‌ها و ویروس‌ها را جمع آوری می‌کنند و به عنوان مسیری برای ایجاد عفونت شناخته می‌شوند. گوشی‌های تلفن همراهی که ما لمس می‌کنیم نیز همین وضعیت را دارند. تعدادی از مطالعه انجام شده در مورد وضعیت میکروبیولوژیکی گوشی‌های تلفن همراه نشان می‌دهند که آن گوشی‌ها می‌توانند با انواع مختلفی از باکتری‌های بالقوه بیماری زا آلوده شوند.

از جمله این باکتری‌ها می‌توان به اشریشیاکلی محرک اسهال (که اتفاقا از مدفوع انسان می‌آید) و استافیلوکوک‌های عفونی کننده پوست و هم چنین اکتینو باکتری‌ها که می‌توانند باعث سل و دیفتری شوند، سیتروباکتر که می‌تواند منجر به عفونت‌های دردناک دستگاه ادراری شود و انتروکوکوس که به عنوان عامل مننژیت شناخته شده یاد کرد. کلبسیلا، میکروکوک، پروتئوس، سودوموناس و استرپتوکوک نیز در گوشی‌های تلفن همراه یافت شده اند و همگی می‌توانند اثرات منفی‌ای بر سلامت انسان داشته باشند.

نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که بسیاری از پاتوژن‌های موجود بر روی گوشی‌های تلفن همراه اغلب مقاوم به آنتی بیوتیک هستند به این معنی که با دارو‌های معمولی قابل درمان نمی‌باشند. این موضوع نگران کننده است، زیرا این باکتری‌ها می‌توانند باعث عفونت‌های تنفسی، پوست، روده شوند که می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

هم چنین، نتیجه تحقیقات نشان داده که حتی اگر تلفن خود را با دستمال‌های ضد باکتری یا الکل تمیز کنید باز هم می‌تواند توسط میکروارگانیسم‌ها مجددا کلونیزه شود و این نشان می‌دهد که ضد عفونی کردن باید یک فرآیند منظم باشد.

گوشی‌های تلفن همراه حاوی پلاستیک هستند که می‌توانند ویروس‌ها را در خود جای داده و انتقال دهند. برخی از آن ویروس‌ها (مانند ویروس سرماخوردگی) می‌توانند تا یک هفته بر روی سطوح سخت پلاستیکی زنده باقی بمانند. سایر ویروس‌ها مانند کووید -۱۹، روتا ویروس (یک حشره بسیار عفونی معده که معمولا نوزادان و کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد)، آنفولانزا و نورویروس که می‌توانند باعث عفونت‌های جدی تنفسی و روده شوند قادر هستند به شکل عفونی برای چند روز باقی بمانند.

در واقع، از زمان آغاز پاندمی کووید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده دستورالعمل‌هایی را برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن گوشی‌های تلفن‌های همراه ارائه کرده که همراه با دستگیره‌های در، دستگاه‌های ارائه دهنده پول نقد و دکمه‌های آسانسور مخازن عفونت زایی محسوب می‌شوند.

به طور خاص، نگرانی در مورد نقش گوشی‌های تلفن همراه در گسترش میکروب‌های عفونی در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت‌های بهداشتی و هم چنین در مدارس مطرح شده است.

گوشی تلفن همراه خود را تمیز کنید

بنابراین، واضح است که باید به طور مرتب گوشی تلفن همراه خود را تمیز کنید. کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده در واقع بهداشت روزانه گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه‌ها را توصیه می‌کند به ویژه به این دلیل که ما هنوز در دوره پاندمی فعال کووید – ۱۹ به سر می‌بریم و ویروس می‌تواند چندین روز روی سطوح سخت پلاستیکی زنده باقی بماند.

از دستمال مرطوب یا اسپری مبتنی بر الکل استفاده کنید. برای ضد عفونی کردن قاب گوشی و صفحه نمایش لمسی اسپری پاک کننده باید حداقل ۷۰ درصد الکل داشته باشند و در صورت امکان ضد عفونی باید هر روز انجام شود.

مواد ضدعفونی کننده را به طور مستقیم روی گوشی تلفن همراه اسپری نکنید و مایعات را از نقاط اتصال یا سایر منافذ تلفن دور نگه دارید. از استفاده از سفید کننده یا پاک کننده‌های ساینده جدا خودداری ورزید و پس از پایان فرایند تمیز کردن دست‌های خود را به طور کامل بشویید.

فکر کردن در مورد نحوه کار با گوشی تلفن همراه به مقابله با پیامد‌های مواجهه با میکروب‌ها کمک می‌کند. هنگامی که در خانه نیستید گوشی تلفن همراه تان را در جیب یا کیف خود نگه دارید و از یک فهرست کاغذی یکبار مصرف از کار‌هایی که باید انجام دهید استفاده کنید نه آن که دائما برای یادآوری از یادداشت‌های موجود در گوشی تان استفاده کنید.

منبع : خبرگزاری فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *