چه زمانی باید مسواکمان را عوض کنیم؟

پنج نکته مهم برای تمیز نگه داشتن مسواک

شما هم شنیده‌اید که انواع راه‌های بعضا عجیب برای تمیز کردن مسواک وجود دارد؟ برخی آن را در ماشین ظرفشویی می‌گذارند؛ برخی دیگر آن را با دهانشویه یا پاک کننده دندان خیس می‌کنند. برخی دیگر آن را منجمد می‌کنند، می‌جوشانند و یا حتی روی یک ضدعفونی کننده گرانقیمت مسواک اشعه ماوراء بنفش (UV) سرمایه گذاری می‌کنند.

دهان ما خانه میلیون‌ها میکروب از جمله میکروب‌هایی است که در پلاک روی دندان‌های ما زندگی می‌کنند، بنابراین جای تعجب نیست که این میکروب‌ها روی مسواک شما جمع شوند. همچنین باکتری‌های توالت نیز می‌توانند روی مسواک بنشینند. مدفوع آئروسل‌شده به هوا پرتاب می‌شود و به گفته فیلیپ تیرنو، میکروبیولوژیست دانشگاه نیویورک، می‌تواند تا ۴.۵ متر هم بالا برود و بر اساس مطالعات علمی، روی مسواک شما بنشیند.

بنابراین تمیز کردن منظم مسواک، نگهداری صحیح آن و دانستن زمان تعویض آن برای حفظ بهداشت دهان و دندان مهم است.

دکتر نسترن پارساپور، دندانپزشک، گفت شاید هیچ یک از این اقدامات ضروری نباشد. وی با اشاره به اینکه تمیز کردن مسواک ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید افزود: «نیازی به خرید لوازم مخصوص یا کارهای عجیب نیست.» این دندانپزشک توضیح داد: «پس از مسواک زدن، مسواک خود را کاملا با آب گرم بشویید و مطمئن شوید که خمیر دندان و بقایای مواد غذایی باقی مانده روی مسواک کاملا تمیز شوند.»
آب گرم موهای مسواک را نرم می‌کند و باعث رها شدن مواد گیر کرده می‌شود؛ آب گرم همچنین می‌تواند سطوح را تمیز و به کشتن باکتری‌ها کمک کند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) علاوه بر این، توصیه می‌کند مسواک خود را به صورت عمودی در یک فضای تهویه شده نگهداری کنید تا بتواند در هوا خشک شود. روچی ساهوتا، دندانپزشکی از کالیفرنیا، توضیح داد: «طبق تحقیقات، نگهداری یک مسواک مرطوب در یک ظرف دربسته رشد میکروبی را تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد.
دندانپزشک DDS، دکتر کارین خان نیز گفت نگهداری همه مسواک‌های در یک لیوان صحیح نیست. برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها، توصیه می‌شود مسواک‌ها را جدا از یکدیگر نگه دارید.
ویلیام مارتین، رئیس انجمن دندانپزشکی مریلند، می‌گوید: «شما نمی‌توانید از اهمیت شستن دست‌های خود، چه فصل آنفلوانزا باشد و چه فصل آلرژی، غافل شوید. ما در برابر میکروب‌هایی که روی دست‌ها و زیر ناخن‌هایمان قرار می‌گیرد آسیب‌پذیر هستیم. این پزشک توصیه کرد قبل و بعد از مسواک زدن دست‌های خود را با آب و صابون

چه زمانی مسواک خود را عوض کنیم؟
به توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا، مسواک‌ها باید تقریبا هر سه تا چهار ماه یکبار یا در صورت مات شدن یا ساییده شدن موها، زودتر، تعویض شوند. مطالعات علمی نشان می‌دهد که با ساییده شدن موها، اثر برس در از بین بردن پلاک کاهش می‌یابد.

همچنین باید پس از ابتلا به بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا، مسواک خود را تعویض کنید، زیرا این امر می‌تواند به جلوگیری از عفونت مجدد یا انتقال به اعضای خانواده کمک کند.
منبع : همشهری آنلاین- فاطمه عباسی / پایگاه خبری دندانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *